zondag 12 februari 2017

Wentelteefjes voor Valentijnsdag

Komende dinsdag is het weer Valentijnsdag! Ik ging eens nadenken wat voor recept ik daarbij zou bedenken. De afgelopen jaren heb ik macarons gemaakt, of hartjes-koekjes. Maar een bijzonder ontbijtje leek me ook wel eens leuk. Ik koos voor wentelteefjes!

Wentelteefjes zijn makkelijk te maken en je hebt er niet veel bijzondere dingen voor nodig. De meeste mensen hebben standaard wel brood, melk en eieren in huis. Voeg daar nog wat suiker en kaneel aan toe en dan ben je er al!
Vervolgens kan je je lieve vriend/vriendin (of ouders! :P) een heerlijk ontbijtje serveren. Verse aardbeien zijn nu niet in het seizoen, dus zijn ze minder zoet en ook best duur. Daarom heb ik een doosje diepvriesaardbeien in een pannetje gedaan met een scheutje water en wat suiker en ze zacht gekookt. Superlekker!
Tipje: Ook de keuken netjes achterlaten! ^-^

Oorspronkelijk komt het idee van wentelteefjes voort uit de gedachte om van oud brood nog iets lekkers te maken, om te voorkomen dat het brood weggegooid zou worden. In het Frans heten wentelteefjes 'Pain perdu' (vergeten brood). Het maken van wentelteefjes werkt ook het prettigst met brood dat al wat ouder is. Omdat het wat droger is valt het minder makkelijk uit elkaar.

Wentelteefjes maak je door sneetjes brood te wentelen door melk en ei en deze vervolgens aan twee kanten in de koekenpan te bakken. Hier zijn best veel variaties op te maken. Ik las dat het ene recept het brood eerst in de melk liet weken om het vervolgens door geklopt ei te halen, terwijl andere recepten de melk en eieren al meteen door elkaar klopten alvorens het brood er in te dopen. Ik heb beide manieren uitgeprobeerd en eigenlijk was er niet zo'n groot verschil in eindresultaat. Dus met het oog op minder afwas zeg ik; doe maar gewoon door elkaar! ;)

Sommige recepten zeggen dat je je brood tot wel 4 minuten moet laten weken in de melk. Maar ik kan aanraden om het brood juist kort te dippen in het melk/ei-mengsel. Dit omdat het brood anders heel veel van de melk opzuigt waardoor het erg zwaar wordt.
Bakken kan je doen in boter en/of olie. Olie wordt heter in de pan, waardoor je een knapperiger resultaat krijgt (denk aan frituren). Als je boter gebruikt voegt dat extra smaak toe aan je broodje, maar let wel op dat je boter niet verbrand. Ik heb een een scheutje olie met een klontje boter samen in de pan gedaan, om het beste van beide te hebben :). Kijk maar wat je beschikbaar hebt.

In mijn recept heb ik gewoon volkoren brood gebruikt, maar andere soorten brood zijn ook bruikbaar. Denk bijvoorbeeld aan wit brood of stokbrood. Briochebrood wordt ook wel eens gebruikt (dat is van zichzelf al zoeter), rozijnenbrood zou zelfs ook kunnen (maar let op dat de rozijntjes niet verbranden in de pan). Ook hier geldt dus; kijk maar wat er beschikbaar is!

WentelteefjesVoor ca. 4 sneetjes brood 
Ingredienten
- 4 sneetjes brood
- 125 ml melk
- 1 ei
- 1 el suiker
- kaneelsuiker (kant-en-klaar of suiker gemengd met kaneel) 
Bereidingswijze
- Klop in een platte schaal (of een diep bord of deksel waar je boterham plat in kan liggen) de melk, het ei en suiker met een vork.
- Zet een koekenpan op het vuur en verhit met wat boter en/of olie.
- Leg je boterham in het melk/ei-mengsel, draai hem om zodat de andere kant ook nat is, en leg de boterham in de pan. Bak ca. 3 minuten op middelhoog vuur. Keer hem om wanneer de onderkant mooi bruin is en bak zo ook de andere kant van de boterham.
- Leg op een bord en bestrooi met kaneelsuiker.
- Bak zo ook de rest van de boterhammen.
- Meteen serveren want warm is het lekkerst! (Koud smaakt overigens ook prima.)

Slaap je liever uit, voel je er niet veel voor om (schoon)ouders tegen te komen in de keuken of heb je gewoon niet zo'n zin om ontbijt te maken. Dan kan je ook iets liefs bij de koffie of thee leggen :).
Steek bijvoorbeeld met een koekvormpje hartjes uit (mini)rozekoekjes.




Fijne Valentijnsdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten