zaterdag 20 augustus 2016

Crunchy Fish (& Chips)

"Fish and chips" stond eigenlijk al best een tijdje op mijn lijstje om te doen voor mijn blog. Maar toen ik pasgeleden een (wetenschappelijk!) trucje tegenkwam om het korstje om de vis extra knapperig te maken, kon ik dit recept natuurlijk niet langer op zich laten wachten.

Wat is dan het idee? Je pakt je visje, rolt door de bloem, dipt in het beslag en hoppa in de hete olie. Wachten tot het goudbruin is, even uit laten lekken en klaar! Toch?
Ja, min of meer!
De kneep zit hem in het beslag. (Okee, en je moet natuurlijk ook de temperatuur van de olie goed hebben en een goede kwaliteit vis gebruiken, anders wordt het nog niks...)
Je mengt bloem (met bakpoeder, of zelfrijzend bakmeel) ongeveer 1 op 2 met water, en ook 1 op 1 met water. Deze twee beslagjes roer je doorelkaar zodat je een beetje klonterig maar plakkerig beslag krijgt.
Door het verschil in structuur van het beslag krijg je verschil in textuur wanneer het bakt, wat vervolgens zorgt voor een extra knapperige sensatie!

Ik heb een supersimpel recept klaarliggen. Bij ons thuis was het meteen goedgekeurd, klaar om het zelf te proberen?

Crunchy Fish
Voor 4 stuks

Ingrediënten
- 400 gram witte visfilet (niet bevroren) (ik had kabeljauw gebruikt, MSC certified)
- 300 ml water
- 200 g bloem
- 1 tl bakpoeder
- Extra bloem
- Peper en zout

Bereidingswijze
Verhit de olie tot 185ºC (Niet hoger!). Een frituurpan met temperatuurregelaar of een bakthermometer is hierbij wel handig!
- Meng 100 gram bloem met het bakpoeder en 200 ml water. Roer met een vork tot een beslagje.
- Meng in een ander bakje de overige 100 gram en 100 ml bloem en water. Doe dit bij het beslag van de vorige stap en roer door elkaar. Zorg wel dat het dikkere beslag niet als een blob in het dunnere beslag ligt, maar verspreid is over het beslag. Meng niet te lang, zodat er nog wel 'klontjes' in het beslag zitten.
- Strooi wat bloem op een bord en kruid het met peper en zout.
- Rol de visfilets door de bloem. Tik het overtollige bloem eraf en haal de filet door het beslag. Zorg dat de vis aan alle kanten bedekt is.
- Laat de vis in de pan met olie glijden (pas op voor spetters!).
- Laat de vis in ongeveer 8 minuten goudbruin worden.
- Laat even uitlekken op keukenpapier.

Serveertip: Met aardappelpartjes gebakken in de oven, doperwtjes, en eventueel (zelfgemaakte) mayonaise.

Eet smakelijk!

De eerste keer dat ik 'moleculair' kookte, had ik chocolademousse gemaakt met water. Dat recept vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten