zondag 19 juni 2016

Puur boter

Er zijn een paar producten die je meestal gewoon in de winkel koopt, maar die eigenlijk helemaal niet moeilijk zijn om zelf te maken. Vaak is het het gemak wat maakt dat je niet zelf aan de slag gaat in de keuken. Maar ik vind het wel leuk om dat soort dingen eens uit te proberen om zelf te maken! (Maar natuurlijk ga ik een recepten-uitdaging ook niet uit de weg!)


Mayonaise is bijvoorbeeld zo'n product. Ik heb het recept nog niet op mijn blog staan omdat ik steeds vergeet te meten hoeveel olie ik precies gebruik... De volgende keer zal ik het meten!
Maar bijvoorbeeld ook vanille-essence, en.... boter!


En boter heb ik dus gemaakt (en meteen ook boterkoek mee gebakken) :P. Dat recept zal ik ook binnenkort online zetten.


Het principe is heel simpel, je neemt een kom met slagroom (vloeibare ongezoete slagroom, niet de spuitbus slagroom) en die klopt je net zo lang tot je boter hebt (met karnemelk). Eerst wordt de slagroom natuurlijk dikke slagroom, zoals je waarschijnlijk wel eens hebt geklopt. Om boter te krijgen moet je verder mixen, net zo lang tot de slagroom gaat schiften.

Je zit natuurlijk wel met je neus handen in de boter. Ik merkte dat wassen met gewone handzeep niet zo goed werkte. Maar afwasmiddel is sterker dus dan werkte wel! De Dreft heeft ook een 'clean & care'-variant, dus daar krijg je ook geen droge handen van naderhand ;).



Roomboter
Voor ca. 200g boter

Ingredienten
- 540 g slagroom (ongezoet)

Bereidingswijze
- Doe de slagroom in een kom en start met mixen op de laagste stand (dan spettert het minder).
- Wanneer de slagroom iets dikker is schakel je over op een steeds hogere stand.
- Blijft ongeveer 10-15 mixen tot de slagroom gaat schiften. Wanneer je de slagroom stijf hebt geklopt moet je dus gewoon verder mixen!
- Schakel op dit moment weer over op een tragere stand van de mixer.
- Giet de inhoud van de kom door een zeef. Wat er door heen gaat is (karne)melk. Wat overblijft in de zeef is de boter.
- Vervolgens ga je de boter afspoelen met water. Je vult hiervoor de kom met water. Met je handen vorm je een bal van de boter en die spoel je in het water. Je ziet dat het water troebel wordt van de achtergebleven melk. Ververs het water en spoel de bal nogmaals.
- Wanneer het water helder blijft is de boter klaar. Ongeveer bij de 4e keer verversen was het water al niet meer troebel bij mij, het gaat vrij snel!
- Bewaar de boter (en de melk) in de koelkast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten