zaterdag 25 juni 2016

Groene bananencake

Hoewel het officieel zomer is, is dat nog niet aan het weerbeeld te zien. De temperaturen liggen wel al lekker rond de 20 graden of hoger, maar het is erg regenachtig. Een voordeel van dat natte weer is dat het de perfecte gelegenheid biedt om iets lekkers te bakken.

Vandaag waren er weer nieuwe boodschappen in huis gehaald. Daarbij ook nieuwe bananen (een beetje groen want dan houden ze het wat langer uit :P). Er waren nog twee 'oude' bananen, dus die wilde ik graag gebruiken. Maar het leek me leuk om iets anders te maken dan een 'gewone' bananencake. Ik dus op zoek naar wat verrassendere ingrediënten om te combineren met mijn bananen.
Ik kwam hazelnoten tegen in de keuken, en avocado. En op Foodpairing had ik gezien dat banaan goed combineert met natuurlijk de alombekende ingrediënten zoals caramel, chocolade, appel, gember, kaneel. Maar ook peterselie... Wacht, peterselie? Moet het dan geen hartig gerecht worden? Ik bedacht met dat ik wel eerder gebruik heb gemaakt van kruiden in een zoet baksel die meestal in hartige gerechten gebruikt, namelijk tijm. Ik zette mijn neus eens aan het werk, en combineerde de geuren van hazelnoot en peterselie. Dat rook toch wel zoetig! En hazelnoot en tijm, dat rook ook wel een beetje zoetig, maar vooral frisachtig en kruidig en eigenlijk een te overheersend tijm-aroma. De keuze was toen snel gemaakt, en het werd peterselie!

Remy uit "Ratatouille" (Pixar, 2007)



Door de avocado en peterselie zou het dus een groene cake worden! Ik koos daarnaast geen ingrediënten die de kleur teniet zouden doen. Ik heb de cake vervolgens ook op een wat lagere temperatuur gebakken.
Je proeft voornamelijk de banaan en de crunch van de hazelnoten.

Groene bananencake
Geeft 1 kleine cake, ±12 plakjes

Ingredienten
- 80 g hazelnoten
- 200 g bananen (rijp, ca. 2 stuks)
- 80 g avocado (eetrijp, 1 stuk)
- 5 g citroensap
- 50 g witte basterdsuiker
- 30 g kokosrasp
- 100 g bloem
- 5 g bakpoeder
- 1,5 tl peterselie
- zout

Bereidingswijze
- Verwarm de oven voor op 160 ºC.
- Rooster de hazelnoten goudbruin in een droge koekenpan, laat afkoelen.
- Prak de bananen in een kom.
- Snijd de avocado open en lepel het vruchtvlees erbij in de kom. Doe het citroensap erbij en prak het door de banaan heen (het is niet erg als je nog een paar stukjes hebt).
- Voeg de andere ingrediënten toe (bloem, kokos, suiker, bakpoeder, peterselie en zout) en roer de ingrediënten met een vork tot een geheel.
- Hak eventueel de hazelnoten grof (ik had ze in hun geheel gebruikt), en schep deze door het beslag.
- Vet een bakvorm in, schep het cakebeslag in de vorm en bak in ongeveer 25 minuten gaar in de oven.
- Laat afkoelen voordat je de cake uit de vorm haalt en ook voordat je hem aansnijdt.

Deze cake bevat dus geen lactose en ook geen ei.
Wil je de cake extra groen maken? Kies dan voor pistachenootjes in plaats van hazelnootjes, en voor limoensap in plaats van citroensap!

Eet smakelijk!


Voedingswaarde:
Per plakje:
Energie in kcal (kJ)
144.3 (602.5)
Koolhydraten (g)
17.1
Vetten (g)
7.0
waarvan verzadigd (g)
1.3
Eiwitten (g)
2.2
Vezels (g)
1.8
Zout (g)
0.02

Geen opmerkingen:

Een reactie posten