zaterdag 26 maart 2016

Paasbroodjes

Met Pasen bak ik ieder jaar gele paasbroodjes. Ik vind ze echt bij pasen horen.(Zie mijn andere blogposts over pasen hier.) Ook dit jaar heb ik weer kleine gele broodjes gebakken. In de winkel had ik mini-broodbakvormpjes gevonden. Die waren mee naar huis gegaan en Pasen is natuurlijk de perfecte gelegenheid om deze schattige vormpjes in gebruik uit te testen!


Ik heb wel een verandering gemaakt in het recept ten opzichte van voorgaande jaren. Een deel van de bloem heb ik dit jaar door havermout vervangen. De broodjes ogen daardoor wat 'korreliger'. Maar de ervaring heeft geleerd dat havermout in je deeg het kruim wel wat luchtiger maakt. Morgen bij de paasbrunch zullen we het weten!

Deze broodjes kan je ook in leuke vormpjes maken! Ik maak er vaak een vlecht van, een kransje, een 'nestje met eitjes', of natuurlijk gele konijntjes.

Paasbroodjes
Ongeveer 8 broodjes

Ingrediënten
- 400 gr bloem
- 100 gr havermout
- 1 zakje droge gist
- 2 tl koenjit/kurkuma
- 1/2 tl zout
- 1 tl suiker (of honing)
- 350 ml (lauwwarm) water
- 1 ei (om te bestrijken)

Bereidingswijze 
- Doe alle ingrediënten bij elkaar in een kom en meng door elkaar.
- Voeg het water erbij en mix ongeveer 5 minuten met een mixer met deeghaken het geheel tot een deeg.
- Kneed vervolgens nog 5-10 minuten het deeg met de hand op je werkblad.
- Doe het deeg in een (ingevette) kom, afgedekt met folie en zet het op een warme plek weg om te rijzen tot het volume is verdubbeld (ongeveer 45-60 minuten).
- Kneed het deeg nogmaals door op je werkblad, verdeel het in gelijke porties (per broodje 100 gram geeft 8 broodjes). Vorm een broodje van elk bolletje deeg.
- Leg de broodjes op een bakplaat. Dek weer af met folie en laat nog ongeveer 30-45 minuten rijzen.
- Verwarm ondertussen de oven voor op 220ºC.
- Klop het ei los en bestrijk de broodjes ermee.
- Bak de broodjes gaar in ongeveer 20-25 minuten.


Vrolijk Pasen!
Geen zin of tijd om broodjes te bakken? Deze paastuintjes zijn ook leuk om te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten