zondag 27 september 2015

Wortel/sinaasappelcake

Meestal maak ik Oranje-cakes rond Koninginne/Koningsdag! Maar ook vandaag toverde ik er een uit de oven vanwege de bakchallenge waar ik aan mee doe. Wat oplettende lezers ondertussen wel weten, is dat ik eigenlijk nauwelijks doosjes of pakjes mix gebruik. Dus ook niet bij deze challenge. Ik heb ook vandaag weer mijn eigen recept verzonnen en ik heb het opgeschreven dus ik deel hem graag zodat jullie ook deze geurige cake kunnen bakken! :)

De vorige keren heb ik pompoen gebruikt in mijn oranjemuffins en oranjetaartje. Deze keer niet, de oranje componenten in deze cake zijn wortel, abrikozen en sinaasappel.

Wortel/Sinaasappelcake

Ingrediënten:
- 100 ml sinaasappelsap
- 100 gr gedroogde abrikozen
- 270 gr bloem
- 1 tl kaneel
- 90 gr rietsuiker
- 1 tl bakpoeder (7 gram)
- ±120 gr geraspte wortel (1 grote)
- rasp van ½ sinaasappel
- 20 gr roomboter of olie*
- 1 ei
- 50 gr olie

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 180ºC graden. Vet een kleine cakevorm in en bebloem deze.
- Verwarm de sinaasappelsap samen met de gedroogde abrikozen in een pannetje (niet laten koken). Haal het pannetje van het vuur en laat ongeveer 20 minuten staan om te wellen.
- Doe de bloem, kaneel, suiker en bakpoeder in een kom en roer door elkaar met een vork.
- Rasp de wortel en de sinaasappelschil samen in een bakje.
- Verwarm de boter (of olie) in een pannetje en voeg de geraspte wortel/sinaasappel eraan toe. 'Roerbak' op middelhoog vuur tot het geheel begint te geuren. Voeg de wortel toe aan de bak met bloem en roer erdoor met een vork.
- Pureer de abrikozen samen met het sinaasappelsap waar ze in geweld hebben. Voeg ook dit toe aan de kom met bloem.
- Voeg ook het ei en de olie toe.
- Mix het geheel tot een gemengd beslag. Het is een beetje stevig beslag.
- Doe het beslag in de cakevorm en schuif deze in de oven. Bak de cake gaar (tot een satéprikker er schoon uit komt) in ca. 50 minuten. Dek de cake eventueel na 30 minuten af met wat aluminiumfolie om te voorkomen dat hij te donker wordt.
- Haal de cake uit de oven en uit de vorm wanneer hij klaar is, laat even afkoelen op een taartrooster.

* Kies voor olie voor een compleet lactose-vrije cake!

Deze cake laat zich ook prima combineren met bijvoorbeeld de monchou-topping die ook op de bananencakejes te zien was. Hiervoor mix je monchou samen met een boel poedersuiker en wat vanille-essence glad. Decoreer je cake vervolgens met wat sinaasappelrasp.

Deze cake is behalve lekker ook gezond!
"Ja, ja, vitamine C van het sinaasappelsap!", zul je misschien denken. Maar vitamine C is erg gevoelig voor warmte en gaat verloren bij verhitting (dus ook tijdens het bakken in de oven!). Maar er is nog een andere vitamine; vitamine A (het ß-caroteen uit de wortel, wat de oranje kleur geeft, wordt in je lichaam omgezet tot vitamine A). Deze is wel bestand tegen hoge temperaturen.
'Normale' wortelcakes gebruiken de wortelrasp gewoon rauw, maar ik wilde graag een iets meer uitgesproken smaak vandaar dat ik de wortel eerst even in de pan deed. Uiteindelijk komt toch vooral de sinaasappelsmaak naar voren in de cake, maar desalniettemin vond ik hem zelf erg geslaagd!
Verder bevat de cake ook relatief weinig extra suiker en (gezonde) onverzadigde vetten. Samen met de vitamines dus een prima keuze voor bij de thee! ^-^

Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Weer een heerlijk baksel! Hij ziet er ook erg vrolijk uit door de oranje kleur. Deze keer heb ik een plakje gekregen, maar ik denk dat ik m ook maar een keer zelf moet gaan maken: )

    BeantwoordenVerwijderen