donderdag 25 juni 2015

Brownamico's

De afgelopen twee weken heb ik een heleboel brownies gemaakt in de weekenden. Er was namelijk een receptenwedstrijd gaande die vroeg om een brownierecept. Natuurlijk ga ik dan iets nieuws bedenken!

Ik heb bijvoorbeeld yoghurtbrownies gemaakt. De yoghurt proefde je niet echt, maar de textuur was wel lekker. Bij de volgende poging heb ik wat passievruchtsiroop toegevoegd wat resulteerde in een zoetere brownie met een tropische smaak! Dat recept heb ik ook hier liggen, maar nu wil ik graag een ander brownierecept delen.

Het concept kwam tot stand omdat wij nog een flesje fruit-balsamico in de kelder hadden staan. Met 'druif & peer' stond op het flesje. Het smaakte net zo zuur als gewone balsamico, maar als je rook kon je toch wel een fruitig aroma ontdekken. (Heb je al ontdekt waar ik de naam van deze brownies van heb afgeleid ;) ?)
Nou is balsamico met aardbeien een redelijk beproefde combinatie, toch? Maar ik wilde eigenlijk geen aardbeien in mijn brownies stoppen. Deze brownies combineer je het beste met verse aardbeien.
De brownies zijn superzacht en hebben een licht-zurige smaak wat perfect combineert met een zoete aardbei. (Maar ook zonder aardbei zijn ze lekker hoor!)

Brownamico's

Ingrediƫnten:
- 100 g pure chocolade (71% cacao)
- 50 g roomboter (ongezouten)
- 2 eieren
- 130 g rietsuiker
- vanillestokje of -essence
- 70 g Balsamico Splash peer/druif (Fair Trade African Original)
- 60 g bloem
- 5 g cacaopoeder
- Aardbeien

Bereidingswijze:
- Smelt de chocolade met de boter in de magnetron (elke 20 seconden roeren).
- Verwarm de oven voor op 175 graden C.
- Mix de eieren met vanille en suiker op de hoogste stand ca. 1-2 minuten.
- Meng de balsamico al roerende door de chocolade tot het een geheel is.
- Mix de chocolade door het eimengsel (laagste mixerstand).
- Zeef de bloem met de cacao, mix kort door het chocolade/ei-mengsel tot je een geheel.
- Giet het beslag in een bakvorm en bak in ca. 15-20 minuten gaar.
- Serveer met verse aardbeien!


2 opmerkingen: