zondag 3 augustus 2014

Banaan/limoencakejes


De cakejes waren op!
Mijn moeder had een boel blauwe bessen meegenomen van de markt, en ik mocht er ook wat gebruiken voor in een cake. Dus voordat ze allemaal op waren gegeten had ik er snel een paar gereserveerd! :)
Ik had een plaatcake gemaakt (suikervrij, zuivelvrij), die ik in blokjes had gesneden. Zo kon je de bosbessen goed zien zitten!
De cake was heel zacht en luchtig. Maar ik had bij het bereiden niks afgewogen of opgeschreven...


Het is op dit moment best wel warm in Nederland. Daardoor hebben we ook meer last van fruitvliegjes.
'Dankzij' deze irritante minivliegjes moet ik zorgen dat fruit wat een beetje oud begint te worden, snel op gaat. Ideaal om te verwerken in gebak.
En omdat bovenstaande blauwe bessencake dus al helemaal op was, en ik mijn huisgenoten toch moet voorzien van iets lekkers ;P - bovendien kregen we visite - was het toch tijd om weer wat nieuws te bakken.


Ook deze cakejes maakte ik vrij van geraffineerde suikers, zuivel en kunstmatige toevoegingen.
Ik wilde tropische cakejes maken door banaan met limoen en kokos te combineren.
En omdat ik deze keer bij het bereiden wèl het recept heb opgeschreven, kan het nu ook delen ;).


Banaan/limoen-cakejes
(Eigen recept, ca. 15-17 stuks)

Ingrediënten:
- 2 bananen (± 185 gr)
- 2 limoenen
- 1 tl vanille-essence
- 1 ei
- 50 gr olie (neutrale, zoals zonnebloem-)
- 135 gr crème-honing
- 70 gr kokosmelk
- 85 gr blanke rozijnen
- 200 gr bloem
- 60 gr havermout
- 45 gr kokosrasp
- 1 tl (±6 gr) bakpoeder
- snufje zout

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 180°C graden. Zet een (muffin)bakplaat met papieren cakevormpjes klaar.
- Prak de bananen en meng met de rasp van 2 limoenen en het sap van 1 limoen in een kom.
- Doe het ei erbij, en roer de vanille, honing, olie en kokosmelk erdoor. Doe vervolgens ook de rozijnen erbij.
- Mix met een vork de bloem, havermout, kokosrasp, bakpoeder en zout in een aparte kom. Voeg dan deze ingrediënten toe aan de andere kom.
- Roer het geheel door met een vork tot je net geen droge bloem-deeltjes meer ziet.
- Verdeel het beslag over de cakevormpjes (ongeveer 1-1½ eetlepel per vormpje).
- Bak de muffins in ca. 20 minuten goudbruin en gaar in de oven.
- Laat ze even afkoelen op een bakrooster.

Je houdt wel een (geraspte) limoen over, maar gooi deze niet weg! Binnenkort een recept waar je hem perfect voor kunt gebruiken! ;)

2 opmerkingen:

  1. Verzoekje: graag een paar nieuwe maken, want deze cakejes waren wel heel snel op :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zacht en fruitig! Dit moet ik mijn ouders maar eens laten proefen!

    BeantwoordenVerwijderen