zaterdag 3 mei 2014

Stroopkoekjes

Dit recept heb ik gemaakt toen ik had bedacht dat ik wel koekjes wilde uitdelen bij een afscheidje waar vrijwillers zich mochten 'opofferen' om iets lekkers te maken. Ik wilde wel iets specialers op tafel zetten dan gewone zandkoekjes, het leek me wel leuk om stroopkoekjes te maken. Dus zo bedacht, zo gedaan. Gelukkig vielen ze in de smaak!
Deze koekjes zijn prima om uit te delen, maar natuurlijk ook lekker genoeg om zelf op te eten :P.

Stroopkoekjes
(ca. 16-18 stuks)

Ingrediënten:
- 100 gr boter
- 100 gr rietsuiker
- 1 eidooier
- 220 gr bloem
- snufje zout
- 1/2 tl kaneel
- 40 gr melk

- 150 gr keukenstroop
- 30 gr bruine basterdsuiker
- 60 gr roomboter
- snufje zout

Bereidingswijze:
- Mix de boter met de suiker.
- Voeg de eidooier toe en mix erdoor.
- Meng de bloem met het zout en kaneel en mix dit door het boter/ei-mengsel tot een kruimeling geheel.
- Voeg de melk toe en kneed tot een deegbal.
- Laat ca. 30 minuten rusten in de koelkast.
- Verwarm de oven voor op 180 ºC graden.
- Rol het deeg uit tot een grote dunne lap. Steek rondjes uit met een diameter van ongeveer 5 cm.
Ik kreeg er ongeveer 35 koekjes uit.
- Leg de rondjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Kerf met een mesje een ruitjespatroon in het deeg.
- Bak de koekjes in 11-12 minuten goudbruin. Laat afkoelen.
- Doe voor de stroop de keukenstroop met de basterdsuiker in een pannetje en laat op laag vuur smelten.
- Doe het zout erbij.
- Haal de pan van het vuur af en meng onder voortdurend roeren de boter in blokjes erdoor.
- Doe ongeveer 1 tl stroop op (de niet-gekerfde kant van) een koekje. Plak een ander koekje erbovenop. Herhaal tot al je koekjes op zijn.
- Leg de stroopkoekjes een uurtje in de koelkast om de stroop hard te laten worden.


1 opmerking: