donderdag 24 april 2014

Fairminds Bakworkshop

Mijn zus had met een wedstrijd van Fairminds een bakworkshop gewonnen. Ze mocht iemand meenemen en toen had ze mij gevraagd :D. Natuurlijk ga ik mee.
Fairminds was voor deze workshop een samenwerking aangegaan met foodblogster Maura van YellowLemonTree, zij zou de workshop gaan geven. Fairminds had haar in de eerste instantie gevraagd om hun nieuwe Fair Trade 'baking kit' uit te proberen.

De workshop was afgelopen woensdagavond en werd gehouden in het GrachtenAtelier in Utrecht.
Maura had vier recepten van haar blog gekozen die wij, in totaal kwamen er 9 mensen de workshop volgen, gingen maken. Behalve Maura was er ook iemand van Fairminds aanwezig en natuurlijk de gastheren/gastvrouwen van het Grachtenatelier die de boel schoonhielden terwijl wij allemaal aan het bakkerellen waren.
De werkplek


De 'bakteams' (de genodigden + hun introducee(s)) mochten uitkiezen welke van de recepten ze graag wilden maken. Ik was dus een team met mijn zus, en we kozen de 'Meringue Lemon Pie'.
Er was nog een ander team die de meringue pie gingen maken. Een koppel koos de courgettecake/brood om te maken, twee vriendinnen maakten de chocoladefudge, en de laatste deelneemster nam het maken van de wortelcake op zich.

 


We kregen allemaal een schortje en konden aan de slag. Fairminds had natuurlijk voor zo veel mogelijk Fair Trade ingrediënten gezorgd, zoals de chocolade en rietsuiker.

Onze taartbodem
Taart met vulling uit de oven











Omdat er dus twee citroentaarten zouden komen, besloten mijn zus en ik dat we best een variatie konden maken (vooral omdat ik me zelf toch bijna nooit aan recepten houd, maar er variaties op maak :P).
Er ging bij ons kokos en kaneel in het deeg voor de koekbodem en we vervingen een citroen voor de vulling door een sinaasappel. Ook gebruikten we een vers vanillestokje in de citroenvulling (ipv aroma).

Chocoladefudge snijden
Muffins uit de vorm halen












Sommigen moesten wat langer wachten dan de anderen. De chocoladefudge stond natuurlijk als eerste in de koelkast om op te stijven.
Gelukkig was er voldoende (Fair trade) drinken (thee, sap, wijn) aanwezig om de wachttijd te overbruggen.

Onze meringue pie met variatie


Toppings op de cakes



Wortelcakemuffin






De lemon meringue pie van het jongensteam













Toen alles klaar was werden er zonodig nog wat toppings aangebracht en daarna was het natuurlijk proeven!
De courgettemuffins kregen een kwarktopping met sinaasappel en stukjes gedroogde mango en reepjes courgette erop. De wortelcakemuffins kregen een topping van crème fraiche met specerijen en wat roze peper.

Proeven van de courgettemuffin, meringue pie van het jongensteam,
en een stukje chocoladefudge
Natuurlijk aten we niet alles meteen op. Wat over was, werd ook nog versierd en in stukjes gesneden zodat iedereen wat mee naar huis kon nemen.


Stukje van onze meringue pie

Dit was de eerste keer dat ik een bakworkshop heb gedaan. Het was best gezellig :).
De recepten die we hadden gekregen en in de workshop gebruikt werden staan bovenaan in de tekst gelinkt.
Binnenkort op mijn blog een variatierecept op de citroen meringue pie! Geïnspireerd door de creatieve uitspattingen op deze workshopavond ;).

1 opmerking:

  1. Als één van de vaste (voor)proevers van onze keukenprinses heb ik het geluk gehad dat ze een stukje van de meringe pie heeft meegenomen.
    Deze pie smaakte heerlijk. Niet te zuur en niet te zoet.
    Ik ben benieuwd naar de volgede creatie :)

    BeantwoordenVerwijderen