vrijdag 14 februari 2014

Swirl of heart

Valentijnsdag! Dus ik kon weer mijn hartvormige koekjesvorm uit de kast vissen ^-^.
Vorig jaar maakte ik Honeyz. En het jaar daarvoor bananencake-hartjes en hartvormige kaaskoekjes.

Dit jaar wilde ik wel macarons maken. Die heb ik nog nooit eerder gemaakt. Simpel beginnen? Nee hoor, ik bedacht dat ik wel 3 kleuren wilde maken (lichtroze, donkerroze en rood) met verschillende smaken vulling ertussen. Lekker ambitieus :P. Mijn plan lukte niet helemaal. Ik wilde natuurlijke rode kleurstof gebruiken (rode bietensap). (Sowieso heeft de kunstmatige rode kleurstof die wij hebben een nare kauwgomsmaak, die ze 'kersen' noemen.)
Mijn lichtroze beslag had de juiste consistentie, maar de donkerdere roze was al minder en de 'rode' (die niet eens rood was geworden) was veel te vloeibaar, te veel bietensap erbij gedaan.. XD. Ik had het wel 'bijgewerkt' door wat van de andere ingrediƫnten toe te voegen, maar de macarondekseltjes bleven een beetje plat (de laatste kregen ondanks de platheid overigens wel het kenmerkende randje :) ).
Helaas voor mij ging de roze kleur in de oven verloren...
Maar uiteindelijk werden het toch wel een paar mooie macarons (wel wat meer dan op de foto staat hoor! Ik had er een stuk of 12).
Ik ga nog wel een nieuwe poging doen, maar qua kleurstof gebruik ik dan wel een meer geconcentreerde variant zodat het de textuur van mijn beslag niet zo aantast.

Daarnaast had ik ook nog koekjes bedacht, uiteraard in hartjesvorm, met twee degen. Een aardbei- en chocoladedeeg. Deze rolde ik beide plat uit, legde ze op elkaar, rolde het op, sneed in plakjes, rolde die ook weer uit en vervolgens koekjes uitgestoken. Het resultaat was best wel leuk :) (en lekker).

Fijne valentijnsdag!


2 opmerkingen: