donderdag 16 januari 2014

Pakketje met ham en groente

Gebruik jij wel eens vleeswaren bij het bereiden van de avondmaaltijd?
Hoewel ik het zelf niet heel veel doe kan het prima! Vooral ham en (ontbijt)spek zijn veelgebruikte vleeswaren. Denk eens aan spekpannenkoeken, witlof in een plakje ham gerold en met kaassaus uit de oven, kipfilethaasjes in spek rollen en bakken, of sperzieboontjes. Slavinken of blinde-/rundervinken worden ook in een plakje vlees gerold voordat ze gebakken worden. Zelf heb ik al een keer bakjes gemaakt met ham.
Vleeswaren zijn ook prima als aanvulling in een salade (evt. in stukjes gesneden), zoals kipfilet of carpaccio.


In de koelkast hadden we nog een pakje ham liggen, die besloot ik te gebruiken voor mijn gerecht.
Ik maakte een soort reuze-loempia, een filodeegpakketje met ham en groente met een oosterse draai eraan.
Terwijl ik de groente voor de vulling kookte, maakte ik een gebonden saus met o.a. kerrie. Ik roerde er ook een eitje door zodat de vulling wat zou uitzetten tijdens het bakken en wat stevigheid zou houden wanneer je het pakketje open zou snijden.
Ik plakte wat filodeegvellen op elkaar, belegde deze met plakjes ham en schepte de groenten die ik door de saus had gemengd erop. Pakketje dichtvouwen, bestrijken met wat olie en bestrooien met sesamzaad, en bakken in de oven.
Kroepoekjes erbij en een salade met wortel en atjar.
Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten