zondag 22 december 2013

Speltbrood

Vandaag heb ik -eindelijk- iets anders dan pizza gebakken op mijn pizzasteen; brood! I know, niet echt revolutionair, maar daar wilde ik hem in de eerste instantie juist voor! (Hoewel de pizza's me met deze steen nu wel meer in dank worden afgenomen dan eerst, toen ik ze nog op een bakplaat of glasplaat bakte.)
Ik hoopte dat het brood een hele knapperige korst zou krijgen en een superzachte binnenkant. Het verschil met brood in een blik of op een bakplaat, is dat de ondergrond waar het deeg op gebakken wordt (de steen dus) al superheet is vanaf het moment dat je het deeg erop legt (net als in een steenoven).
Met behulp van mijn pizzaschep en door het deeg bij de tweede rijs op een laagje bloem en gries te leggen, kon ik het brood makkelijk in de oven krijgen zonder dat de luchtigheid verloren ging.


Ik ben wel tevreden met het resultaat :).
Hieronder het recept.

Speltbrood
voor één klein brood

Ingrediënten:
- 500 gr speltbloem
- 2 tl zout
- 1 zakje (droge) gist
- 2,5 tl suiker
- 290 ml lauwwarm water
- scheutje olijfolie (of roomboter)

Bereiding:
- Meng de bloem met het zout, maak een kuiltje in het midden en doe daar de rest van de ingrediënten in. Kneed (evt. met een mixer met deeghaken) alles doorelkaar tot een ietwat plakkerig maar egaal deeg.
Doe een klein beetje olijfolie op de bovenkant van de deegbol, dek af met folie en laat op een warme plek 1 uur rijzen tot het volume is verdubbeld.
- Kneed het deeg op een lichtbebloemd werkvlak. Vorm een ovaalvormige bol en leg het bijvoorbeeld op een plank op een laagje bebloemd bakpapier om een tweede keer te rijzen.
Bestrooi het deeg aan de bovenkant licht met bloem, dek af met folie en zet ongeveer 45 minuten op een warme plek.
- Leg nu ook vast de pizzasteen in de oven als je deze gebruikt en zet de oven aan om voor te verwarmen.
- Maak met een scherp mes twee sneden in de bovenkant van het brood. Schuif het in de oven en bak in ongeveer 25 minuten goudbruin en gaar.
Laat afkoelen op een rooster (als je het kan weerstaan om het niet meteen aan te snijden natuurlijk ;) ).


2 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een heerlijk recept,maar ik wel even opmerken dat speltmeel ef bloem niet glutenvrij is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje voor je oplettendheid! Ik heb het eruit gehaald om verdere verwarring te voorkomen :).
      Ga je het recept ook uitproberen?

      Verwijderen