woensdag 9 oktober 2013

Review: Pacari chocolade

Vandaag is het een beetje een druilerige en regenachtige dag hier... Perfect voor een chocoladereview!
Voor mijn verjaardag had ik onder andere 2 chocoladerepen (in verschillende smaken) gekregen van het merk Pacari.

Wat is het?
Pacari is een merk dat chocoladerepen maakt van biologische cacao uit Ecuador. Ze hebben ook en keurmerk. De repen zijn vrij van gluten, soja, zuivel en kunstmatige toevoegingen. Wel kan de chocolade sporen bevatten van melk, noten en pinda's.
De chocolade die ik review zijn donkere chocoladerepen in de smaken 'lemongrass' (citroengras) en 'Andean blueberry' (bosbessen uit de Andes; groeien die daar?).
Het zijn repen van 50 gram per stuk, verdeeld in 5x3 blokjes.

Ingrediënten:
Lemongrass: Cacaomassa, rietsuiker, cacaoboter, zonnebloemlecithine, citroengras.
Andean blueberry: Cacaomassa, rietsuiker, cacaoboter, wilde bosbessen uit de Andes (gedroogd), zonnebloemlecithine.
Kan sporen bevatten van melk, noten en pinda's.

Voedingswaarde per 100 gr:
Lemongrass:
Energie: 2305 Kj/  550 Kcal,
Vet: 30g,
Koolhydraten: 60g,
Eiwit: 10g
Vezels: 0g,
Zout: 0g.
Andean blueberry:
Energie: 2095 Kj/  500 Kcal,
Vet: 25g,
Koolhydraten: 60g,
Eiwit: 10g
Vezels: 0g,
Zout: 0g.

Waar te koop?
Volgens mij bij de biologische winkel. De prijs weet ik niet, want zoals ik hierboven al schreef heb ik de chocolade cadeau gekregen.

Hoe smaakt het?
Eerst de geur, de repen roken niet heel erg aantrekkelijk. De citroengraschocolade ruikt naar zeer pure chocolade en ook een beetje 'schoonmaakmiddel-achtig'. De bosbessenvariant ruikt naar zeer pure chocolade met een zoetige rozijnachtige geur.
De repen hebben een goede 'hardheid' van chocolade, een harde 'snap' als je een stukje afbreekt.
Qua textuur is de chocolade met citroengras helemaal 'glad', de bosbessen heeft een ander mondgevoel door de gedroogde bessen die in de chocolade zijn verwerkt. Deze zijn taaiig en een beetje hard. Het ligt een beetje tussen de structuur van stukjes hazelnoot en harde kleine rozijntjes in.
In smaak proef je deze blueberries jammergenoeg nauwelijks. Alleen in de structuur merk je de aanwezigheid op. Soms proef je wel een wat weeïge smaak als je op de gedroogde bessen kauwt. Verder smaak de reep naar wat bittere pure chocolade.
Bij de eerste hap van de andere reep proef je meteen het smaakje van de citroengras. Deze is niet te overheersend en smaakt niet naar afwasmiddel. De frisse noot combineert prima met de donkere chocolade.
De repen bevatten veel cacao en smaken minder zoet (bitterder) dan de 'gangbare' pure chocoladerepen (het percentage aan cacao in de repen stond niet vermeld op de verpakking van de repen).

Wat vind ik ervan?
De verpakking vind ik erg mooi! Het straalt wel een bepaalde luxe uit, en aan de grote afbeelding op de voorkant van het doosje kan je zien welke smaak er aan de chocolade is toegevoegd.
Wat ik sowieso positief vind, is dat er geen kunstmatige toevoegingen en E-nummers in de repen zit. Dit zorgt er ook voor dat de chocolade bijna geen nasmaak achterlaat.
Is het lekker? Ja, ik vind de smaak wel lekker. Maar als je niet van pure chocolade houdt (ik lust zowel pure, als melk- en witte chocolade), denk ik niet dat je erg van de repen zal genieten. Wel kan je de repen dan prima verwerken in bijvoorbeeld een dessert of chocolademelk. Met de citroengraschocolade krijg je dan best wel een bijzondere chocolademelk, en de melk verzacht de bittere smaak!


1 opmerking:

  1. Lol afwasmiddel XD Dat krijg je als ze allemaal citroengeurtjes aan afwasmiddelen toevoegen :P Maar die citroengraschocola klinkt wel als eentje die ik ook wil proberen :P
    Ik vond de verpakkingen ook heel mooi :) Daarom had ik ze ook wel gekocht...
    En mooie foto heb je erbij gemaakt :D

    Ik had ze hier gekocht: http://www.boerenmarktutrecht.nl/bioenfair.php
    De prijs staat wel op hun site: http://degroenekadowinkel.nl/webshop/c/Pacari_raw/248 (dit was dus niet de 'raw' chocolade maar de gewone).

    BeantwoordenVerwijderen