vrijdag 24 mei 2013

Amandelschuimpjes

In de koelkast had ik nog een paar eiwitten over. Die gooi ik natuurlijk niet zomaar weg.
Deze keer besloot ik er schuimpjes van te maken, want die had ik al een tijdje niet meer gemaakt.
Ik besloot op amandelschuimpjes, zie hieronder het recept. Het is geen moeilijk recept!
Het zijn wel veel schuimpjes, als je wil kan ja gemakkelijk de hoeveelheden in het recept halveren ;). Maar toch gingen de schuimpjes hier snel op (verslavend)!

Sommige had ik na het bakken en afkoelen tegen elkaar geplakt met chocoladeglazuur ertussen. Een glazuur met veel cacao, niet te zoet, zodat het prima in balans was met de zoete schuimpjes.
De schuimpjes zijn wel kruimelig, dus voor de dubbele schuimpjes is een kleiner formaat misschien aan te raden, zodat je ze in een keer in je mond kan stoppen (let wel op dat de baktijd dan aangepast moet worden).

Amandelschuimpjes
(Voor ca. 80 stuks (enkel) of 40 dubbele, eigen recept)

Ingrediƫnten
- 4 eiwitten
- snufje zout
- 300 gr kristalsuiker
- 1 tl amandelessence
- geschaafde amandelen (ca. 50 gr)

Bereidingswijze
- Klop de eiwitten stijf met een snufje zout en onder het toevoegen van de kristalsuiker en amandelessence tot een mooie stevige witte massa. Gebruik hiervoor een (hand)mixer op de hoogste stand.
- Verwarm de oven voor op 150°C graden.
- Doe het schuim in een spuitzak en spuit rondjes van ca. 3 cm doorsnee op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Bestrooi de toefjes met geschaafde amandelen.
- Schuif de bakplaat in de oven en bak de schuimpjes 40-50 minuten (controleer na 40 minuten of de amandeltjes al een beetje goudbruin zijn, anders nog enkele minuten langer bakken).
- Laat de schuimpjes volledig afkoelen.
- Plak eventueel twee schuimpjes op elkaar met behulp van chocoladeglazuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten