vrijdag 15 maart 2013

Filocrisps

Wat doe je als je graag iets extra knapperigs (naast de gebakken uitjes natuurlijk) bij je Oosterse avondmaaltijd wilt serveren, en je hebt geen kroepoek meer? Ik maakte zelf knapperige chips!
We hadden ook nog wel de harde plakjes kroepoek die je nog zelf moet frituren. Maar ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van frituren, het geeft zo'n gespetter, en opruimwerk... Bovendien gaat je olie dan heel snel op. :S
In de vriezer had ik nog een pakje filodeeg, die heb ik gebruikt.
Ik moet nog wel wat vaker oefenen op werken met filodeeg. Op de een of andere manier lukt het me nooit om de vellen heelhuids van elkaar af te krijgen.
Op tijd beginnen met ontdooien helpt natuurlijk wel. Op de verpakking staat dat je ze 2 uur vantevoren uit de vriezer moet halen, of zelfs 10 uur eerder in de koelkast rustig moet laten ontdooien.

Dit recept is heel erg makkelijk en ook heel snel klaar! Geen enkele reden dus om het niet uit te proberen.
De hoeveelheid filocrisps is voldoende als bijgerechtje voor 4-6 personen.
Ook lekker als snack tussendoor natuurlijk ;).

Filocrisps

Ingrediƫnten:
- 1 pakje filodeeg (5 vellen), ontdooid
- 1/2 tl pindakaas
- 2 el olie
- 1/2 theelepel ketjap asin
- beetje sambal (optioneel)
- sesamzaad

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
- Meng in een kommetje de pindakaas, olie, ketjap en eventueel sambal tot een homogeen geheel.
- Spreid een vel bakpapier uit op je werkblad. Zo groot dat het op je ovenrooster past.
- Verdeel de helft van de vellen filodeeg over het bakpapier. Smeer de vellen met een kwastje in met het pinda/olie-mengsel.
- Leg de andere helft van het filodeeg hierbovenop. (Ik werkte met losse stukjes filodeeg, want ik kreeg ze dus niet ongescheurd van elkaar af. Beetje puzzelen!)
- Bestrijk de bovenkant van de filodeegvellen weer met de pinda-olie.
- Besprenkel het geheel met sesamzaadjes.
- Schuif het bakpapier met filodeeg op je ovenrooster en bak 3-5 minuten in de oven tot goudbruin en knapperig. Goed opletten want het gaat heel snel!
- Haal uit de oven en laat afkoelen (gaat snel). Breek (eventueel) in kleinere stukjes en serveer bij je gerecht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten