maandag 5 november 2012

Geroosterde pompoenpitten

Als je een pompoen heb, gooi de zaadjes niet weg als je hem in stukken snijdt om te bereiden!
Je kan ze prima roosteren en er een heerlijke (en gezonde!) snack van maken.
Deze heb ik op twee verschillende manieren op smaak gebracht, maar je kan natuurlijk je eigen creativiteit erop loslaten en andere smaken eraan toevoegen. Zoveel mensen zoveel smaken!
Maar ik heb gemerkt dat de variant met gewoon alleen (zee)zout meestal het populairst is.

Eerst moet je de zaden uit de pompoen verwijderen. Snijd de pompoen doormidden en vis alle zaden eruit. Bij mij kwamen ze eigenlijk vrij schoon uit de vrucht.
Vervolgens heb ik de glibberige zaadjes gedroogd in de oven. Zo min mogelijk op elkaar verspreid over een bakplaat en 1 uur in de oven op 140 graden Celsius.
Vervolgens heb ik de afgekoelde pitten nog eens in de oven gedaan zodat ze lekker knapperig werden en gegeten konden worden.
Let erop dat je de pitten zo veel mogelijk in één laag over de bakplaat verdeeld, dus niet alle pitten op elkaar. Zo krijg je het beste en knapperigste resultaat.


Geroosterde pompoenpitten
De pompoenpitten met zout, 'naturel'
Eigen recept, voor ca. 2 schaaltjes

Ingrediënten
- Pitten van 1 grote pompoen
- 1 el olie
- zout/zeezout of kaneelsuiker naar smaak

Bereidingswijze
- Schep de droge pitten om met 1 eetlepel olie, zodat ze allemaal bedekt zijn met een dun laagje. Ondertussen verwarm je de oven voor op 180 graden.
- De helft van de pompoenpitten schepte ik om met een halve tl zout, verspreidde ze vervolgens over de bakplaat en maalde er nog wat grof zeezout over.
- De andere helft van de pompoenpitten schepte ik om met ca. 1 el kaneelsuiker en een extra halve tl kaneel. Verspreid de pitten gelijkmatig over de bakplaat.
Ik had de bakplaat in twee delen verdeeld door een 'schotje' van aluminiumfolie in het midden te zetten. Zo kon ik alle pitten tegelijkertijd bakken in de oven.
- Zet de bakplaat met de pompoenpitten in de oven en stel de tijd in op 20 minuten. Zet na 5 minuten de temperatuur terug naar 160 graden.
- Laat de pompoenpitten afkoelen. Schep de zoete variant om met nog een extra eetlepel kaneelsuiker. Proef of de smaken naar wens zijn en voeg eventueel nog wat extra kaneelsuiker of grof zeezout toe.

Pompoenpitten met kaneelsuiker
Snack smakelijk! Ze worden op deze manier echt heel knapperig.
De zoute variant smaakt overigens echt naar popcorn ;P

Geen opmerkingen:

Een reactie posten