zondag 7 oktober 2012

Onderzoekspanel - Versierde browniecupcakes


Al een keer eerder heb ik voor een onderzoekspanel een bakpakketje thuisgestuurd gekregen om te testen. Dat waren appelkaneel-cupcakes.
Nu mocht ik weer deelnemen. Het was weer een verrassing wat ik zou mogen bakken; cupcakes, muffins of koekjes.
Ik kreeg de cupcake-mix!

Toen ik de doos opende, stuitte ik op een verzameling potjes met decoratiemateriaal; vijf stuks! Discodip, chocoladebolletjes, rood-wit-blauw-hagelslag en marsepeinen bloemetjes en fruit. Echt leuk, ik had er al zin in!
Verder zaten er papieren bakvormpjes in de doos, een zakje 'browniemix' en 'mix voor gele room', en natuurlijk de vragenlijst om je beoordeling op te schrijven.

Wat meteen eigenlijk al een minpuntje was, was dat ik werd geacht cupcakes te maken. Maar ik had een zakje mix voor brownies... En de bereidingswijze was ook ook brownies te maken; 'Bekleed de bakvorm met bakpapier, giet het beslag in de bakvorm'... >.< Ik heb geen bakvorm... Ik heb papieren cakevormpjes, en die ga ik ook niet met bakpapier bekleden... Gelukkig heb ik wel bak-ervaring, dus ik vulde de vormpjes elk met een volle eetlepel beslag en ik pastte ook de baktijd aan die was aangegeven op de verpakking (daar stond 25-30 minuten, ik bakte mijn cakejes gaar in 15-20 minuten).
Ik had overigens ook veel te veel cakevormpjes; 24! Op het browniemix-pak stond aangegeven hoe je 200 gram mix diende te bereiden. Dat was de helft van de inhoud van het zakje. Hiermee kon ik 6 cakejes maken.

Het bereiden van de browniemix was echt supersimpel. Ik had geen mixer nodig, binnen twee minuten was ik klaar en enkele minuten later waren de vormpjes gevuld. Het opwarmen van de oven duurde langer dan dit alles!
Aan het begin van de baktijd, rook het naar plastic... Ik weet niet precies waar dat vandaan kwam, maar het rook niet zo lekker... Gelukkig begon het na 10 minuten wel naar chocolade te ruiken, en toen ze uit de oven waren, moest ik mijn zusje uit de buurt houden, anders had ze al een (of twee!) cakeje weggesnoept!
 Maar het was nog de bedoeling dat ik ze versierde, dus ze moesten eerst afkoelen.

Na ongeveer 3 kwartier waren de cakejes genoeg afgekoeld en begon ik aan de gele room. Hier had ik wel een mixer voor nodig, maar ook deze bereiding was met 5 minuten klaar. Met behulp van een spuitzak spoot ik toefjes op de cakejes.
Vervolgens heb ik ze gedecoreerd met de suikerversiersels die ik erbij had gekregen.

Toen ik mijn versierde cakejes serveerde bij de thee/koffie, stonden ze al wel een uurtje of twee. Ze zagen er toen minder mooi uit, omdat de kleuren van de decoraties al na een uur begonnen uit te lopen... Ook de structuur en smaak van de gele room (banketbakkersroom) was er eigenlijk niet beter op geworden. Deze cakejes pas vlak voor het serveren versieren dus!

Hoe smaakte het?
De gele room had ik vlak na het opspuiten geproefd, en ook nadat hij al een tijdje op de cakejes zat. Op het einde was het meer 'gel-achtig' geworden, en dat vond geen enthousiaste aftrek... Hij rook ook niet echt lekker en de smaak was een zwakke vanille-smaak en niet echt zoet. Aan deze topping kan dus echt nog wel wat verbeterd worden.
De chocoladecakejes zelf waren lekkerder. Vol van smaak, smeuiig van binnen (zelfs na afkoeling).
Ik denk dat ik persoonlijk die gele room weg zou laten. Eventueel vervangen door een bananentopping, of gewoon slagroom.

De totale beoordeling van de cakejes is helemaal niet zo slecht! Een stuk beter dan de vorige appelkaneelcakejes in ieder geval. Deze zou ik misschien wel kopen in de winkel, als ze een volledige en aangepaste receptbeschrijving erbij voegen. En dan zou ik de cakejes zonder versiering serveren en van de room puddingbroodjes maken ofzo ;P.

Maar ik vond al die versiering wel heel erg leuk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten