woensdag 29 augustus 2012

(Geen-)Aardbeienijs

We hadden een pakje aardbeienvla. Mijn schuld, ik had niet door dat mensen in huis die eigenlijk niet wilden, ze hebben liever aardbeienyoghurt ofzo (kieskeurig!). Deze vla smaakt precies als de aardbeienhelft in de vanille/aardbei-dubbelvla! :P
Maargoed, ik voelde me verantwoordelijk en moest er dus iets mee. Ik heb er aardbeienijs van gemaakt. Je proeft helemaal niet meer dat het van die vla is gemaakt. Het smaakt heerlijk zacht en romig, en nu lust iedereen het wel ;).
Mijn receptje dus om van aardbeienvla lekker aardbeienijs te maken, zonder verse aardbeien. Maar als je wel verse aardbeien hebt; aarzel vooral niet om ze toe te voegen!

(Geen)Aardbeien-ijs
Voor ca. 1 L ijs

Ingrediƫnten:
- 1 klein pakje aardbeienvla (0,5 L)
- ongeveer 100 ml (magere) yoghurt
- 10 tl kristalsuiker
- 1 zakje vanillesuiker
- 1 pakje slagroom (200 ml)
- 3 a 4 tl aardbeienjam (met stukjes)

Bereidingswijze:
- Meng de vla met de yoghurt in een kom. Klop de slagroom lobbig met de vanillesuiker en 3 tl kristalsuiker. Voeg ook de rest van de suiker toe en de aardbeienjam, mix nog enkele seconden tot het gemengd is.
- Spatel de gemengde vla door de slagroom. Proef of het naar smaak is en voeg eventueel extra suiker, jam of yoghurt toe.
- Doe het mengsel in een bak en zet in de vriezer. Roer elk uur even om met een vork om het vormen van ijskristallen te voorkomen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten