zaterdag 26 mei 2012

Koken in de Albert Heijn

Vanwege hun 125-jarig bestaan heeft de Albert Heijn diverse acties bedacht om hun jubileum te vieren. Ze hebben bijvoorbeeld een kookboek hiervoor uitgegeven. En ook onder andere een activiteit bedacht waarbij ze (selectief) klanten hadden benaderd om te komen koken in de winkel.

Ook op de winkelvloer wordt het 125-jarig bestaan van Albert Heijn gevierd. Op vrijdag 18, zaterdag 19 en donderdag 24 t/m zaterdag 26 mei koken klanten hun persoonlijke gerecht in de winkel. Kom langs om een hapje te proeven.

Niet in alle AH-filialen werd dit gedaan, sommige winkels hebben immers niet genoeg ruimte om extra kookplaten ergens neer te zetten.. Maar wij doen altijd onze boodschappen in een AH-XL. Plek zat daar. En wij (mijn moeder en ik) waren door medewerkers daar (die we elke week zien bij het doen van de boodschappen) benaderd met de vraag of wij ook niet mee wilden doen.
Bij de eerste keer vragen was het erg kort dag, we kregen een flyertje waarop een 'uiterste inleverdatum' stond, dat was de volgende dag. Zó snel kan ik niet even iets bedenken om te gaan koken voor de Albert Heijn! We dachten er nog wel over na, maar lieten het vervolgens maar zitten.
De week erop was de eerste dag dat een klante van de AH haar gerecht kookte en liet proeven. Wij werden voor een tweede keer benaderd, want op de laatste dag was nog een plek vrij. En uiteindelijk werden we toch overgehaald. Ik schudde een recept-idee uit mijn mouw. Dat ging redelijk snel, aangezien we er ook al over hadden nagedacht. En we hadden gevraagd welke gerechten er op de andere dagen gekookt gingen worden, dus konden we zorgen dat we niet iets soortgelijks gingen doen.
In de loop van de volgende week werden we nog gebeld voor het recept, zodat dat geprint kon worden zodat klanten het konden meenemen. Ik schreef na dit telefoontje mijn recept zelf ook nog maar op, en bereidde dit gerecht ook een keer thuis (om uit te testen, want ik had het nog nooit eerder gemaakt!!), zodat ik ook meteen een foto kon maken en die bij het recept kon voegen. De reacties thuis waren wisselend, maar niet echt enthousiast.

Wij gingen dus zaterdag 26 mei naar de Albert Heijn. Het is erg vreemd om dan ineens zonder boodschappenbriefje en winkelwagentje de winkel in te gaan!
Mijn eigen-getypte recept (met foto dus) meegenomen. Dat blaadje deed ik in de displayhouder in plaats van het recept van de medewerkster had gemaakt (die klopte ook niet volledig, maar het was ook een beetje half-werk zo telefonisch. Het was maar voor het idee...). Ze vond het helemaal prima, want er stond een foto bij, en het recept klopte nu precies. Ze maakte ook kopieën om ernaast op het tafeltje erbij te leggen voor klanten om het mee te nemen.
Mijn moeder en ik kregen een koksbuis en schort van de Albert Heijn (wat ook resulteerde in random vragen van klanten over het AH-assortiment ofzo, omdat ze dachten dat wij medewerkers waren...). Daarna was het voorbereiden geblazen: groenten wassen en snijden en alles verder verzamelen wat nog nodig was wat er nog niet was klaargelegd.
Na een uur ongeveer stonden de pannen op het vuur en konden de eerste voorbijgangers komen proeven.
Nog voordat het gerecht klaar was, waren al mensen nieuwschierig komen kijken omdat ze het lekker vonden ruiken. Ik voelde me wel een beetje schuldig dat ik ze nog niks kon presenteren, en dat ze nog even moesten wachten of een rondje lopen en later terugkomen. En dan wordt je bijna boos op je gerecht dat het niet sneller klaar is (of waarom heb ik niet iets gekozen wat binnen 5 minuten te maken valt)! Maar rauwe broccoli of kip en ongare rijst kan ik natuurlijk niet uitdelen, dus mensen moesten wachten.
De eerste reacties waren positief! En de reacties die volgden ook :). Zowel volwassenen als kinderen vonden het smaken. Tot en met de laatste klanten; eentje riep zelfs "Gruwelijk lekker!". Slechts enkelen gooiden de rijst òf de kip/groente weg.
We hebben klanten ca. 3 uur lang laten proeven (exclusief een korte pauze tussendoor en bereidingstijd). Aan het eind van de dag was er twee keer een grote pan rijst doorheen gegaan, en 4 pannen kip/groente. Ook waren er tussendoor nieuwe recept-kopieën gemaakt omdat ze op waren.

Een van de klanten vroeg of hij het recept op internet kon vinden (op de website van de Albert Heijn), maar dat kon dus niet. De Albert Heijn had mijn echte recept eigenlijk ook nog niet eens voordat ik het ze gaf aan het begin van deze unieke middag.
Om 6 uur werden de laatste beetjes uit de pannen op bordjes geschept en neergezet, zodat alles opgeruimd en schoongemaakt kon worden. Als dank kregen mijn moeder en ik een grote bos bloemen en een AH-cadeaubon.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten