zondag 27 mei 2012

Kiwi/Banaan-jam

Smoothie-jam!!
Of... nouja... niet helemaal... Maar door de banaan róók het wel naar smoothies :P.
Mama zei dat ik de laatste bruine bananen die er nog lagen op moest maken. Het eerste wat ik bedacht nu, was er jam mee te maken. Ik heb er wel eerder dingen gemaakt met oude bananen die op moesten, zoals verschillende koekjes en cakejes. Je kan er natuurlijk ook brood mee maken, of gebakken banaan (hoewel dat beter gaat met wat minder rijpe bananen). Maar met het warme weer op het moment (zo'n 24°C), heb ik niet heel veel zin om te gaan bakken. Bovendien nam mama net de oven in gebruik om slagroomsoesjes te gaan maken, voor mijn zusje die midden in haar examens zit en hard aan het leren is.

Dus jam dan maar, dat kost ook niet zo veel tijd om te maken.
Het leek met ook wel een leuk experiment om kiwi-jam te maken, dus die combineerde ik nu maar met de bananen. De volgende keer misschien kiwi-sinaasappel ofzo?

Kiwi/banaan-jam
(Voor ongeveer 2 potten en een mini-potje)

Ingrediënten:
- 2 (rijpe) bananen
- 4 kiwi's
- 315 gr geleisuiker
- 2 el citroensap

Bereidingswijze:
- Pel de bananen en hak in kleine stukjes of prak ze. Schil de kiwi's en snijd in kleine stukjes.
- Weeg je gesneden fruit, de hoeveelheid geleisuiker is gebaseerd op het totale gewicht (bij mij was dat 630 gram). De helft van het fruitgewicht is de hoeveelheid geleisuiker die je nodig hebt.
- Doe het fruit met de geleisuiker en citroensap in een pannetje. Breng al roerende aan de kook en laat vervolgens ongeveer 4 minuten (al roerende) doorkoken.
- Vul (gesteriliseerde) jampotten met de jam tot de rand, sluit af en laat ondersteboven op een theedoek afkoelen. Plak er etiketten op.
Na openen bewaren in de koelkast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten