vrijdag 11 november 2011

Hema-taartbakwedstrijd

De Hema hield in oktober/november een taartbakwedstrijd, daar heb ik aan meegedaan. Misschien heb je er wel iets van gezien. Ik werd uitgenodigd voor de halve finale in het hoofdkantoor in Amsterdam. Dat was niet zo moeilijk; er zou per filiaal waar je je taart mocht inleveren, één winnende taart gekozen worden. Ik had maar twee concurrenten. (Maar blijkbaar in andere steden waren er soms wel 10 taarten in één winkel ingeleverd!)
Bij die halve finale waren er 140 taarten (!), daaruit zou aan het eind van de dag een winnaar komen. Er werd eerst een top 15 bepaald; van elke tafel 1 taart, plus eentje extra die gekozen werd door een groepje koks die daar rondliep. Ik zat bij de top 15! Maar helaas niet gewonnen met mijn taart.
De winnaar was een notenkaramel-boterkoek.
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt verdacht veel op een recept van de Albert Heijn (Allerhande 9, 2002)...
Ze hebben puur op smaak beoordeeld. Dat vind ik eigenlijk wel jammer, want je moest als deelnemer aan zo veel voorwaarden voldoen, en daar hebben ze dus niet op gelet. Bijvoorbeeld of je taart wel je eigen unieke recept is, en dus niet uit een kookboek of van internet geplukt (ook ivm auteursrechten natuurlijk). Ik vraag me af hoeveel mensen aan deze eis voldeden...
Het was wel een superleuke dag! Maar de smaak van alle ingeleverde taarten (want je moest wel proeven natuurlijk!) viel wel tegen... Ik heb natuurlijk niet alle 140 taarten geproefd, maar wel ongeveer 25 en er zaten exemplaren bij waarvan ik me afvroeg hoe ze tot de halve finale waren geraakt omdat ze gewoon echt niet lekker waren...
Er waren overigens ook veel dubbele smaken; veel worteltjestaarten, stroopwafeltaarten, bokkepootjestaarten, appeltaart, en ook veel cake-taart met fondant erover.
Alle deelnemers kregen bij binnenkomst een Hema-kookschort en die mochten we houden! Het was wel echt heel leuk!
De winnende taart komt (als het goed is) over ongeveer een halfjaar in de Hema-winkels te liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten